Емма Андієвська. Казка «Говорюща риба».

Тема : Емма Андієвська. Казка «Говорюща риба». Мета : навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір; виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо. Обладнання : підручник, ілюстрації на тему; портрет письменниці; картини риб; намалювана риба на дошці; прикріплені два будиночки, що символізуватимуть світ людей і світ риб. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Хід уроку. Майбутнім ми маримо, а сучасним гордуємо: ми прагнемо до того, чого немає, і нехтуємо тим, що є, так ніби минуле зможе вернутись назад, або напевно мусить здійснитися сподіване. Григорій Сковорода І. Оголошення теми та мети уроку. ІІ. Актуалізація опорних знань. - Чи знайоме ім’я письменниці? Де і коли його чули? - Які твори знають Е. Андієвської? ІІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок. 1. Вступне слово вчителя. Епіграфом до нашого уроку є слова відомого філософа, мислителя, знавця людської душі та життя в загальному Григорія Сковороди. ( вчитель читає епіграф). Подумайте над його словами, а в кінці уроку визначимо, як вони пов’язані з твором, що ми розглянемо. Сьогодні ми познайомимось із ще однією казкою Емми Андієвської. Давайте згадаємо, хто ж вона. (розповідь про письменницю та її творчість (оглядово). Народилася Емма Андієвська у м. Сталіне 19 березня 1931 року. Під час війни разом з родиною емігрувала на Захід. Спочатку Емма Андієвська мешкала в Німеччині, згодом у Франції, а потім в Америці. Пізніше повернулася знову до Німеччини і там живе понині у місті Мюнхені. Вона авторка поетичних книг, а також збірок прозових творів (оповідань, романів). Знана вона у західному світі і як художниця. Художниця виставлялася в багатьох країнах світу. Приклад її картин та оформлення збірок на дошці. Літературна творчість представлена у багатьох збірниках прози й поезії. Відома її збірка казок, де вміщені твори «Говорюща риба», «Казка про Галайла», «Казка про Яян», «Казка про двох пальців», «Казка про упиреня, що живилося людською волею», «Казка про слимака» та інші. У всіх них розмова між шакалом та бляшанкою. Кожна казка закінчується мораллю, яку кожна людина розуміє по своєму. - До речі , що таке казка, притча? Запис у зошитах При́тча — повчальна алегорична оповідь, в якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору. Ка́зка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо. Проблемне питання: - Чи говорять риби? - Якщо не говорять, то чому? Ми розглядатимемо казку про незвичайну рибу, казкову, тому вам кожному треба буде визначити, яка вона. - Роздати картки, на яких учні напишуть, яка риба повинна бути і яка вона змальована у казці ( учні пишуть на картках свої визначення і протягом уроку під час відповідей будуть прикріплювати на дошку біля зображення риби). 2. Аналіз І частини. Вдома ви прочитали казку, давайте перекажемо її, учні переказують до моменту, коли рибу засудили до вигнання. - Переказ казки. - Визначення персонажів. ( світ риб – світ людей) - Де народилась риба? (у великих водах) - В якій сім'ї? ( у сім'ї поважних риб) - Як батьки ставились до риби? (були засмучені, соромились) - Чи мала розуміння в сім'ї риба? ( ні, вони були їй чужі) Висновок : говорюща риба в сім'ї була чужою ( на дошці , частину будиночка, де написано сім'я , перекреслять діти) - Чи приймали її інші риби?( ні, бо, не бажали говорити з нею, порушуючи їх спокій і риб'ячу гідність ) Проблемне питання: 1.В якому суспільстві риб жила говорюща риба? 2.Який конфлікт є у середовищі риб? 3.Хто судив рибу за її вміння говорити? Чи справедливо судили? Висновок : Інші риби консервативні, не бажали нічого нового; пояснити дітям поняття консервативні – Запис у зошити Консерватизм (фр. conservatisme, від латів. conservo — зберігаю) — ідеологічна прихильність традиційним цінностям і порядкам, соціальним або релігійним законам. На дошці діти перекреслюють ту частину хатинки, де написано середовище риб. 3. Аналіз ІІ частини Робота з текстом. Прочитати ,що робила риба на суші і її думки з приводу світу людей. Робота в групах І група – записати в зошити принципи за якими живе людина. ІІ група – записати в зошити, як живуть риби. Що спільного і відмінного між рибою і людиною, та їхніми світами. (Учні самостійно роблять висновки з написаного.) Аналіз прочитаного Бесіда - Чи знайшла риба співрозмовника? Запропонувати учням прочитати в особах розмову рибалки і риби. У формі дискусії самостійно проаналізувати мову риби і рибалки. Їх ставлення до співрозмовника. Проблемне питання: - В якому світі жив рибалка, що він був за людина? (учні по черзі висловлюють свої думки, вчитель на дошці схематично зображує сказане) - Чи був світ людей для рибалки рідним?( Ні. Діти викреслюють частину будиночка , де написано світ людей) Висновок : світ людей для рибалки був чужим, бо чоловік мав зовсім інший світогляд. 4. Робота над ІІІ частиною. Переказати ту частину тексту, де описаний день, коли риба прийшла в гості до рибалки. Бесіда - Чи є у сім'ї рибалки лад? Якщо немає, то чому? (учні аргументують свої відповіді, спираючись на текст) - Яка жінка у рибалки? Як вона ставиться до чоловіка? (учні відповідають спираючись на текст) - Чому рибалка сам не зустрів рибу? - Чому шакал і бляшанка сперечаються про подальше втілення жінки? Проблемне питання : - У чому проблема кожного із персонажів казки? - Що спільного, а що відмінного між жінкою і рибою? ІV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Мозковий штурм. - Чому рибалка і риба не стали рідними в своєму оточенні? - Чому , не почувши риб’ячого голосу за все життя, вмирати страшно? - Хто винен у тому , що сталося з рибою? 2. Метод «Мікрофон» (дати відповідь на питання, індивідуально) - Як епіграф до уроку пов'язаний із змістом казки? V. Оцінювання. VІ. Домашнє завдання. 1. Намалювати ілюстрацію до казки. 2.Написати твір – мініатюру за вибором: « Які пригоди могли статися з рибою», «Як прожив би своє життя чоловік, якби не зустрів рибу»

Немає коментарів:

Дописати коментар

Інструкція "Правила користування мобільними телефонами» для учнів

  Інструкція "Правила користування мобільними телефонами» для учнів   Інструкція «Правила користування мобільними телефонами» ...